Warzywa konserwowe – ulubiony dodatek do obiadów

Warzywa konserwowe – ulubiony dodatek do obiadów

Przez W Dodatki, jedzenie

Trudno przecenić zalety warzyw konserwowych. To dodatek do potraw, który na stałe wszedł do naszej diety, jednak co do tego, czy rzeczywiście jest on zdrowy, stale pojawiają się pewne obiekcje. Niestety, witaminy rozpuszczalne w wodzie, które są zawarte w warzywach, migrują do zalewy. Jak zatem spożywać tego typu pokarmy i ile rzeczywiście możemy ich zjeść, by sobie nie zaszkodzić?

Jedną z zalet warzyw konserwowych jest ich długi termin przydatności. To zdecydowanie coś, co zachęca do ich zakupu oraz samodzielnego wytwarzania słoiczków z warzywami w zalewie. Cenne witaminy wspomniane wcześniej, skutecznie zniechęcają jednak do częstego spożywania tego typu dodatków do obiadów i kanapek. Jak to jest z tymi warzywami konserwowymi?

Zdrowe warzywa konserwowe?

Kupując warzywa konserwowe online, wiele osób ma pewność, że ich data ważności jest na tyle długa, że nawet przy długotrwałym transporcie, a później przechowywaniu, nic złego się z nimi nie stanie. Jest w tym wiele prawdy — to jedne z najbezpieczniejszych zakupów, jakich można dokonać, jednakże warto wiedzieć także, że warzywa konserwowe mają wypłukane składniki mineralne, zatem ich wartość to głównie same walory smakowe.

Warzywa świeże mają znacznie większą wartość dla naszego organizmu. Coś, co niszczy cenne witaminy w nich zawarte, sprawia, że stają się one jedynie chrupiącym dodatkiem. Na sklepowych półkach znajdziesz ogórki, patisony i grzybki w zalewie. Może jednak zdecydować się na miłą odmianę i spróbować czegoś innego? Chociaż oczywiście ranking zdrowych i mniej zdrowych warzyw konserwowych jest zupełnie nie na miejscu.

Warzywa z własnego ogródka w zalewie – warto?

Dużą popularnością w ostatnim czasie cieszy się, chociażby dynia konserwowa, która jest dodawana do sałatek i wielu innych potraw. Chcąc ją przyrządzić w domu, warzywa myjemy i zalewamy je gorącą zalewą złożoną z wody, octu, soli i cukru. W zależności od preferencji można dodać kilka ziarenek gorczycy oraz inne przyprawy do konserwowania.

Termin przydatności do spożycia warzywnych kompozycji zamkniętych w słoikach z zalewą jest o wiele dłuższy niż w przypadku próby utrzymania ich w świeżości długi czas. W zasadzie jedyną alternatywą mogłoby tu być jedynie wędzenie lub suszenie, ewentualnie kiszenie, które jak wiadomo jest także coraz popularniejsze. Warzywa dostępne w danym sezonie warto zachować jednak w jakikolwiek sposób, by móc się cieszyć ich smakiem na długo po tym, jak zostaną zerwane lub wykopane z ziemi.

Groszek konserwowy i spółka

Konserwowanie warzyw w domowych warunkach, możliwe jest jedynie w słoikach. Natomiast zakłady przetwórcze, mają możliwości zamykania warzyw i owoców w puszkach. Jeśli jesteś zwolennikiem takich dodatków, powinieneś wiedzieć, że tuż po otwarciu puszki, należy przełożyć jej zawartość do pojemnika — najlepiej szklanego. Wówczas zostanie zachowany smak i zapach, natomiast zbyt długie przechowywanie w puszce sprawia, że zarówno warzywa, jak i owoce, zyskują metaliczny posmak.

Wpływ opakowań metalowych na organizm człowieka już od dawna został uznany jako szkodliwy. Zatem konserwowe warzywa, nawet najsmaczniejsze, zasługują na przechowywanie w szkle, a jeszcze bardziej zasługuje na to Twój organizm. Zatem i kukurydza i groszek, tuż po zakupie powinny zmienić lokum.

Kto powinien zrezygnować z marynowanych warzyw?

Cukier zawarty w marynatach może być szkodliwy dla osób, które zwyczajnie nie powinny go spożywać w dużej ilości, a pamiętajmy, że w jednym słoiczku może znajdować się nawet jego kilka łyżek. Nie ma tam witamin ani zbyt dużej ilości cennych składników mineralnych, zatem jeśli ktoś poszukuje wartościowych pokarmów, niestety wśród marynat ich nie znajdzie.

Marynowana papryka nie jest stworzona dla osób zmagających się z chorobami jelit i wątroby. Znacznie bezpieczniejsze dla takich osób są produkty kiszone, takie jak buraczki czy kapusta, jednak i ich spożycie warto skonsultować z lekarzem. Pieczarki marynowane to doskonały dodatek do tatara i wielu innych dań, jednak również i na niego powinny uważać ci, którzy cierpią na różnego rodzaju schorzenia układu pokarmowego.

Ocet zawarty w marynatach również nie jest do końca bezpieczny dla naszego organizmu i należałoby raczej minimalizować jego spożywanie. Zatem nie wszystkie konserwowane artykuły nadają się do spożywania przez wszystkich, a już z pewnością powinny omijać je dzieci.

Bezpieczne dla zdrowia przetwory

Co prawda osoby cierpiące na różnego rodzaju schorzenia układu pokarmowego, tak jak zostało wcześniej wspomniane, nie powinny jadać zbyt dużo marynowanych owoców i warzyw, a także unikać żywności wysoko przetworzonej w ogóle, jednak przygotowując marynatę samodzielnie, można nieco zmniejszyć ilość pewnych składników, by stała się ona bezpieczniejsza dla zdrowia.

Przyprawy mogą nie tylko poprawiać smak, ale także wpływać na trawienie. Zatem liść laurowy, zioła prowansalskie i np. rozmaryn lub liście wiśni mogą nieco złagodzić ostrość oraz wpłynąć korzystnie na nasz układ pokarmowy. Czasem nie warto sięgać po gotowe rozwiązania i samodzielnie postarać się o przygotowanie bezpiecznych posiłków dla siebie i swojej rodziny.

Like: